Zespół Szkolno-Przedszkolny w Strykowie
-
Kartka z kalendarza
-
Kalendarium
Piątek, 2024-04-19
Imieniny: Alfa, Leonii
-
Statystyki
- Odwiedziny: 1050014
- Do końca roku: 256 dni
- Do wakacji: 63 dni
-
Logowanie
Wczesne wspomaganie rozwoju
Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci celem wczesnego wspomagania dzieci z wykrytą niepełnosprawnością jest pobudzanie ich rozwoju psychoruchowego i społecznego od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizowane jest na podstawie opinii o potrzebie takiego wspomagania wydanej przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym w poradni specjalistycznej.
Należy pamiętać, że ta forma pomocy małemu dziecku nie zastępuje wychowania przedszkolnego, czy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
Przygotowywany przez zespół indywidualny program wczesnego wspomagania określa w szczególności:
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania
Kilka dodatkowych uwag.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizowane jest na podstawie opinii o potrzebie takiego wspomagania wydanej przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym w poradni specjalistycznej.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w:
- publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych;
- innych formach wychowania przedszkolnego;
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych;
- specjalnych ośrodkach wychowawczych;
- ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych.
- zatrudnianie kadry posiadającej kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania;
- dysponowanie pomieszczeniami do prowadzenia zajęć indywidualnie i w grupie, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
- psycholog; logopeda;
- inni specjaliści, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
- ustalenie - na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania - kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających:
- rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym,
- eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających dziecku funkcjonowanie;
- nawiązanie współpracy z:
- przedszkolem do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka;
- podmiotem leczniczym w celu:
- zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności,
- zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych,
- zapewnienia porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka;
- ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb;
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem;
- ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem:
- wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem,
- rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
- udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
- identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
Przygotowywany przez zespół indywidualny program wczesnego wspomagania określa w szczególności:
- sposób realizacji celów rozwojowych ukierunkowanych na:
- poprawę funkcjonowania dziecka,
- wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu społecznym,
- przygotowanie do nauki w szkole,
- eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
- wsparcie rodziny dziecka w zakresie realizacji programu;
- w zależności od potrzeb - zakres współpracy z instytucjami;
- sposób oceny postępów dziecka.
- imię i nazwisko dziecka;
- numer opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz datę wydania tej opinii;
- ocenę sprawności dziecka w zakresie: motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania;
- ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
- informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania.
Wymiar godzin | możliwość zwiększenia liczby godzin po uzyskaniu zgody organu prowadzącego |
Sposób prowadzenia zajęć | w grupie z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie nie może przekroczyć 3 |
Miejsce prowadzenia zajęć | zajęcia mogą być prowadzone w domu rodzinnym (w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia) |
Kilka dodatkowych uwag.
- Jeżeli w przedszkolu/szkole prowadzone jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, statut przedszkola/szkoły musi zawierać zapis o jego organizacji.
- Gmina może zorganizować bezpłatne dowożenie dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju i jego opiekuna z miejsca zamieszkania dziecka do szkoły lub placówki, w której to wspomaganie jest prowadzone, a w razie potrzeby także bezpłatną opiekę nad dzieckiem w czasie dowożenia.
- Na wniosek podmiotu organizującego wczesne wspomaganie rozwoju danego dziecka, organ lub osoba prowadząca ten podmiot może zawierać porozumienia z innymi uprawnionymi organami lub osobami w celu realizacji części wskazań zawartych w opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o wczesnym wspomaganiu.