Zespół Szkolno-Przedszkolny w Strykowie

Przestrzeganie higieny chroni przed koronawirusem

PRZESTRZEGANIE HIGIENY CHRONI PRZED KORONAWIRUSEM!

Chorobotwórcze drobnoustroje mogą znajdować się na powierzchni rzeczy, których codziennie dotykamy, takich jak pieniądze, klawiatura komputera, telefon komórkowy, testery kosmetyków w sklepach, piloty do telewizorów. To dlatego, że wiele osób ich dotyka oraz rzadko pamiętamy o ich dezynfekowaniu. 

Chociaż wirusy potrzebują żywego nosiciela, by żyć i się namnażać, to potrafią przetrwać także poza żywym organizmem i w ten sposób zakażać. To, ile czasu przetrwają, zależy m.in. od temperatury, wilgotności, odczynu (pH) i promieniowania ultrafioletowego (np. nasłonecznienia). Wirus grypy na gładkiej powierzchni potrafi przetrwać nawet 48 godzin, a na jednorazowej chusteczce do nosa do 12 godzin. 

Zgodnie z obecnym stanem wiedzy i literaturą naukową koronawirus może przetrwać do 3 godzin w formie aerozolu, do 24 godzin na powierzchni kartonowej i do 72 godzin na stali nierdzewnej lub plastiku. Może się to różnić w różnych warunkach (np. rodzaj powierzchni, temperatura lub wilgotność otoczenia).

Dlatego Twoim największym sprzymierzeńcem jest, poza odpornością organizmu, przestrzeganie zasad higieny:

 

Zachowaj odległości

  • Nie podawaj ręki, nie całuj na powitanie, nie obejmuj.
  • Wirus przenosi się drogą kropelkową – zachowaj dystans od rozmówcy (2 metry).
  • Zostań w domu, a jak wyjdziesz to unikaj kontaktu z innymi ludźmi.
  • Unikaj bliskiego kontaktu z chorymi. 

 

Zachowaj zasady higieny

  • Myj ręce mydłem przez 30 sekund, dokładnie, nie omijając żadnej części, tak jak jest to opisane
    w instrukcji Głównego Inspektoratu Sanitarnego:
  • zawsze jak wracasz do domu
  • zawsze przed jedzeniem
  • po przyjściu do pracy 
  • każdorazowo po przemieszczeniu się publicznym transportem
  • po skorzystaniu z toalety
  • po wydmuchaniu nosa, kaszlu lub kichaniu
  • zawsze, jeśli ręce są brudne, lepkie itp.
  • Najlepiej wytrzyj ręce w papierowy ręcznik. Jeśli używasz ręcznika z tkaniny, pierz go często.
  • Jeśli nosisz tipsy lub długie paznokcie, używaj szczoteczki do paznokci (i często ją dezynfekuj).
  • Noś jednorazowe rękawiczki.
  • Jeśli kaszlesz, kichasz, wycierasz nos, używaj jednorazowych chusteczek, a potem od razu je wyrzucaj.
  • Jeśli kichasz, zasłoń usta jednorazową chusteczką lub przedramieniem, a nie dłonią.
  • Nie dotykaj twarzy, a zwłaszcza ust i nosa. 
  • W miarę możliwości włączniki światła, przyciski w windzie, klamki itp. naciskaj łokciem lub kostką zgiętego palca albo naciskaj je jakimś przedmiotem np. patyczkiem, który od razu wyrzucisz.
  • Nie dotykaj ręką guzików w autobusach, tramwajach i metrze, przycisków stop, ani żółtych guzików na przejściach.
  • Nie liż znaczków na poczcie, nie zwilżaj palców, by przewrócić kartkę lub otworzyć plastikową torebkę.
  • W domu czyść i dezynfekuj często dotykane przedmioty i powierzchnie (np. stoły, blaty, włączniki światła, klamki i uchwyty szafek) za pomocą wody z detergentem lub innych odpowiednich środków. 
  • Regularnie dezynfekuj swój telefon komórkowy (np.: wilgotnymi chusteczkami nasączonymi środkiem dezynfekującym).
  • Nie kładź telefonu na stole i nie korzystaj z niego podczas jedzenia. 
  • Nie jedz niczego bez umycia rąk, czyli na mieście nie rozpakowuj batonika czy innego jedzenia, żeby je zjeść.
  • Rutynowo czyść wszystkie często dotykane powierzchnie w miejscu pracy, takie jak klawiatury, blaty i klamki. 

 

Wietrz często pomieszczenia

  • Otwieraj okno i wpuszczaj świeże powietrze do domu.
  • Oddychaj  przy oknie, jeżeli możesz wyjdź np. na balkon.
  • Jeżeli przepisy na to zezwalają idź na krótki spacer.
  • Wystawiaj się na światło słoneczne. Poprawia nastrój i powoduje dobre samopoczucie.

 

Ćwicz nawet w domu

  • Utrzymuj swój organizm  w ruchu, zapewnisz wtedy siłę i odporność na choroby.
  • Ćwiczenia są potrzebne w każdym wieku, nawet wskazane są tym bardziej, gdy człowiek
    jest starszy.
  • Ruch wpływa również na pozytywne nastawienie do życia.
  • Najlepsze rezultaty przynosi wykonywanie ćwiczeń od 30 do 40 minut dziennie
  • Ćwicz regularnie i z przyjemnością.
  • Zaczynaj ćwiczenia powoli i stopniowo zwiększaj ich intensywność.
  • Ćwicz przed posiłkiem.
  • Poświęć czas na rozgrzewkę, a następnie na rozluźnienie się po zakończeniu ćwiczeń.
  • Wykonuj ćwiczenia dostosowane do siebie.
  • Nie przemęczaj zbytnio organizmu.

 

Odżywiaj się właściwie

 

  • Dostarczaj  organizmowi wszystkich niezbędnych substancji odżywczych.
  • Jedz dużo warzyw, owoców, zbóż i orzechów.
  • Regularnie spożywaj posiłki.
  • Jedz z przyjemnością. Jedzenie powinno przyciągać wzrok, tak samo jak jego zapach.
  • Przygotowujcie i spożywajcie posiłki wspólnie z dziećmi.
  • Nawadniaj organizm, głównie wodą mineralną.

 

Odpoczywaj, odstresuj się

 

  • Spij ok. 7-8 godzin.
  • Nie spędzaj zbyt dużo czasu przed komputerem i telewizorem.
  • Zrób to co lubisz, np. przeczytaj książkę, posłuchaj muzyki, zatańcz, ugotuj coś dobrego
    lub poćwicz, zagraj w gry planszowe, rozwiąż krzyżówkę, pobaw się z dzieckiem, itd.
  • Weź kąpiel z olejkami zapachowymi.
  • Zainteresuj się np. jogą lub innymi technikami antystresowymi.

 

Obejrzyj poniższe filmiki w linkach, a dowiesz się, jak należy prawidłowo zdejmować rękawiczki jednorazowe, maseczkę, jak myć ręce.

 

https://www.medonet.pl/koronawirus/koronawirus-w-polsce,jak-bezpiecznie-zdjac-jednorazowe-rekawiczki-,artykul,74714784.html

https://www.youtube.com/watch?v=PHyf9aZZU_Q

https://www.youtube.com/watch?v=Hz6fyfxD4xE

Ciekawy filmik o myciu rąk dla dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=IhHUMTQ5kOc