Zespół Szkolno-Przedszkolny w Strykowie


  • Kartka z kalendarza


  • Kalendarium

    Piątek, 2024-04-26

    Imieniny: Marii, Marzeny


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1057210
    • Do końca roku: 249 dni
    • Do wakacji: 56 dni

Podsumowanie działań pedagoga w I semestrze roku 2021/2022

Praca pedagoga szkolnego obejmuje koordynowanie udzielanej w placówce pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

  1. I.                Realizacja obowiązków
  2. 1.     Badania i działania diagnostyczne
  • na początku roku szkolnego została przeprowadzona diagnoza potrzeb środowiska i uczniów szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów nowo przybyłych.
  • utrzymuje się stały kontakt z rodzicami uczniów posiadających orzeczenia wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne
  • na bieżąco prowadzona jest analiza gromadzonej i prowadzonej dokumentacji, w szczególności orzeczeń i opinii wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, a także prac uczniów.
  • regularnie prowadzone są obserwacje uczniów na zajęciach prowadzonych przez nauczycieli lub na ich prośbę
  • dostosowanie wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb,
  • zastosowanie procedur związanych z dostosowaniem egzaminów zewnętrznych do specjalnych potrzeb uczniów,
  • zapoznanie nauczycieli z nowymi zaleceniami do pracy z uczniami wynikającymi z orzeczeń i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych,
  1. 2.     Opieka psychologiczno-pedagogiczna i wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Indywidualna opieka psychologiczno-pedagogiczna obejmowała/obejmuje swoim zakresem:

  • pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami i nauczycielami,
  • udzielanie rad i wskazówek uczniom oraz ich najbliższym w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, szkolnych i pozaszkolnych,
  • wspieranie rozwoju uczniów, rozwijanie ich zdolności i zainteresowań,
  • rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych.
  • zajęcia terapeutyczne, między innymi prowadzone metodami TUS, czy sliding-in

Indywidualne spotkania z uczniami dotyczyły:

  • trudności w uczeniu się,
  • rozpoznanych uzdolnień,
  • udzielenia pomocy w rozwiązaniu konfliktu

Interwencje w zespołach klasowych miały na celu:

  • wpajanie zasad wzajemnego szacunku, empatii, wzajemnej pomocy,
  • złagodzenie sytuacji konfliktowych pomiędzy uczniami,
  • wdrażanie uczniów do poszanowania mienia szkolnego,
  • mediacja w sytuacjach potencjalnie konfliktowych.

Spotkania z rodzicami miały na celu:

  • udzielanie informacji na temat przebiegu pracy z uczniem, zauważonych postępach, trudnościach itp.,
  • udzielanie pomocy, porad i wskazówek rodzicom w sytuacjach kryzysowych,
  • udzielanie pomocy, porad i wskazówek rodzicom w celu wspierania rozwoju dziecka

Spotkania z nauczycielami miały na celu:

  • konsultacje dotyczące pracy z uczniem posiadającym orzeczenie lub opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną,
  • konsultacje dotyczące dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb oraz możliwości psychorozwojowych i edukacyjnych
  • interwencję kryzysową związaną z podejrzeniem palenia papierosów.

W ramach działań związanych z minimalizowaniem skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganiem zaburzeniom zachowania i realizacją różnych form wsparcia w otoczeniu szkolnym podjęte zostały następujące czynności prowadzi się:

  • analizę doręczonych do szkoły opinii i orzeczeń wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne pod kątem zalecanych metod i form pracy z uczniem/dzieckiem,
  • monitorowanie prawidłowości dostosowywania wymagań edukacyjnych.

W celu wspierania uczniów i nauczycieli szczególny nacisk został położony na:

  • pomoc w opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
  • uczestniczenie w pracach zespołów nauczycieli pracujących z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  • udzielnie pomocy uczniowi przeżywającemu załamanie emocjonalne z powodu śmierci brata.

3. Profilaktyka wychowawcza

  • Udział w opracowaniu szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego
  • Koordynowanie procesu aktualizacji szkolnych procedur postępowania w sytuacjach trudnych wychowawczo.
  • Podjęcie następujących działań skierowanych do uczniów:

-       przeprowadzenie zajęć integracyjnych,

-       rozmowy wychowawcze w grupach oraz indywidualnie,

-       prowadzenie warsztatów profilaktycznych w zespołach klasowych,

-       działania mające na celu kształtowanie właściwych postaw społecznych.

  • Zorganizowanie pogadanki o prawnych konsekwencjach palenia papierosów

4. Kontrola spełniania obowiązku szkolnego

5. Współpraca z rodzicami:

  • Udzielanie informacji na temat form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Spotkania mające na celu udzielanie porad i wskazówek dotyczących pokonywania trudności wychowawczych.
  • Przeprowadzenie warsztatów aktywizujących

6. Współpraca z instytucjami zewnętrznymi

  • Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, która obejmowała:

-       konsultacje,

-       uczestniczenie w spotkaniach i warsztatach szkoleniowych,

-       kierowanie uczniów na badania.

  • Współpraca z instytucjami pomocowymi i innymi, takimi jak MOPS, która obejmowała najczęściej:

-       uczestniczenie w grupach roboczych i zespołach interdyscyplinarnych,

-       wnioskowanie o wgląd w sytuację rodzinną uczniów,

-       współdziałanie w rozwiązywaniu problemów.

7. Zadania z zakresu doradztwa zawodowego

  • Prowadzenie zajęć

8. Współpraca z nauczycielami

  • Uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych i dodatkowych w celu prowadzenia obserwacji.
  • Udzielanie pomocy nauczycielom pracującym z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze.
  • Opracowywanie zaleceń dotyczących dostosowania wymagań edukacyjnych.
  • Skonstruowanie kontraktu między wychowawcą a uczniem sprawiającym problemy wychowawcze.
  1. II.              Podsumowanie i wnioski do dalszej pracy

W przyszłości należy:

  • wzmocnić współpracę zespołów klasowych w zakresie działań profilaktycznych,
  • uwzględnić propozycje samorządu uczniowskiego w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym,
  • wzmocnić współpracę z policją w celu podniesienia jakości i skuteczności działań profilaktycznych zapobiegających cyberprzemocy,
  • zorganizować szkolenia dla nauczycieli w zakresie rozpoznawania substancji narkotycznych i psychoaktywnych,
  • zorganizować warsztaty dla Rodziców i uczniów poświęcone tematyce zaproponowanej w ankiecie skierowanej zarówno do Rodziców, jak i uczniów.