Zespół Szkolno-Przedszkolny w Strykowie
-
Kartka z kalendarza
-
Kalendarium
Piątek, 2024-04-26
Imieniny: Marii, Marzeny
-
Statystyki
- Odwiedziny: 1057210
- Do końca roku: 249 dni
- Do wakacji: 56 dni
-
Logowanie
Podsumowanie działań pedagoga w I semestrze roku 2021/2022
Praca pedagoga szkolnego obejmuje koordynowanie udzielanej w placówce pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- I. Realizacja obowiązków
- 1. Badania i działania diagnostyczne
- na początku roku szkolnego została przeprowadzona diagnoza potrzeb środowiska i uczniów szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów nowo przybyłych.
- utrzymuje się stały kontakt z rodzicami uczniów posiadających orzeczenia wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne
- na bieżąco prowadzona jest analiza gromadzonej i prowadzonej dokumentacji, w szczególności orzeczeń i opinii wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, a także prac uczniów.
- regularnie prowadzone są obserwacje uczniów na zajęciach prowadzonych przez nauczycieli lub na ich prośbę
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb,
- zastosowanie procedur związanych z dostosowaniem egzaminów zewnętrznych do specjalnych potrzeb uczniów,
- zapoznanie nauczycieli z nowymi zaleceniami do pracy z uczniami wynikającymi z orzeczeń i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- 2. Opieka psychologiczno-pedagogiczna i wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Indywidualna opieka psychologiczno-pedagogiczna obejmowała/obejmuje swoim zakresem:
- pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami i nauczycielami,
- udzielanie rad i wskazówek uczniom oraz ich najbliższym w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, szkolnych i pozaszkolnych,
- wspieranie rozwoju uczniów, rozwijanie ich zdolności i zainteresowań,
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych.
- zajęcia terapeutyczne, między innymi prowadzone metodami TUS, czy sliding-in
Indywidualne spotkania z uczniami dotyczyły:
- trudności w uczeniu się,
- rozpoznanych uzdolnień,
- udzielenia pomocy w rozwiązaniu konfliktu
Interwencje w zespołach klasowych miały na celu:
- wpajanie zasad wzajemnego szacunku, empatii, wzajemnej pomocy,
- złagodzenie sytuacji konfliktowych pomiędzy uczniami,
- wdrażanie uczniów do poszanowania mienia szkolnego,
- mediacja w sytuacjach potencjalnie konfliktowych.
Spotkania z rodzicami miały na celu:
- udzielanie informacji na temat przebiegu pracy z uczniem, zauważonych postępach, trudnościach itp.,
- udzielanie pomocy, porad i wskazówek rodzicom w sytuacjach kryzysowych,
- udzielanie pomocy, porad i wskazówek rodzicom w celu wspierania rozwoju dziecka
Spotkania z nauczycielami miały na celu:
- konsultacje dotyczące pracy z uczniem posiadającym orzeczenie lub opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną,
- konsultacje dotyczące dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb oraz możliwości psychorozwojowych i edukacyjnych
- interwencję kryzysową związaną z podejrzeniem palenia papierosów.
W ramach działań związanych z minimalizowaniem skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganiem zaburzeniom zachowania i realizacją różnych form wsparcia w otoczeniu szkolnym podjęte zostały następujące czynności prowadzi się:
- analizę doręczonych do szkoły opinii i orzeczeń wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne pod kątem zalecanych metod i form pracy z uczniem/dzieckiem,
- monitorowanie prawidłowości dostosowywania wymagań edukacyjnych.
W celu wspierania uczniów i nauczycieli szczególny nacisk został położony na:
- pomoc w opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
- uczestniczenie w pracach zespołów nauczycieli pracujących z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- udzielnie pomocy uczniowi przeżywającemu załamanie emocjonalne z powodu śmierci brata.
3. Profilaktyka wychowawcza
- Udział w opracowaniu szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego
- Koordynowanie procesu aktualizacji szkolnych procedur postępowania w sytuacjach trudnych wychowawczo.
- Podjęcie następujących działań skierowanych do uczniów:
- przeprowadzenie zajęć integracyjnych,
- rozmowy wychowawcze w grupach oraz indywidualnie,
- prowadzenie warsztatów profilaktycznych w zespołach klasowych,
- działania mające na celu kształtowanie właściwych postaw społecznych.
- Zorganizowanie pogadanki o prawnych konsekwencjach palenia papierosów
4. Kontrola spełniania obowiązku szkolnego
5. Współpraca z rodzicami:
- Udzielanie informacji na temat form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Spotkania mające na celu udzielanie porad i wskazówek dotyczących pokonywania trudności wychowawczych.
- Przeprowadzenie warsztatów aktywizujących
6. Współpraca z instytucjami zewnętrznymi
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, która obejmowała:
- konsultacje,
- uczestniczenie w spotkaniach i warsztatach szkoleniowych,
- kierowanie uczniów na badania.
- Współpraca z instytucjami pomocowymi i innymi, takimi jak MOPS, która obejmowała najczęściej:
- uczestniczenie w grupach roboczych i zespołach interdyscyplinarnych,
- wnioskowanie o wgląd w sytuację rodzinną uczniów,
- współdziałanie w rozwiązywaniu problemów.
7. Zadania z zakresu doradztwa zawodowego
- Prowadzenie zajęć
8. Współpraca z nauczycielami
- Uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych i dodatkowych w celu prowadzenia obserwacji.
- Udzielanie pomocy nauczycielom pracującym z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze.
- Opracowywanie zaleceń dotyczących dostosowania wymagań edukacyjnych.
- Skonstruowanie kontraktu między wychowawcą a uczniem sprawiającym problemy wychowawcze.
- II. Podsumowanie i wnioski do dalszej pracy
W przyszłości należy:
- wzmocnić współpracę zespołów klasowych w zakresie działań profilaktycznych,
- uwzględnić propozycje samorządu uczniowskiego w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym,
- wzmocnić współpracę z policją w celu podniesienia jakości i skuteczności działań profilaktycznych zapobiegających cyberprzemocy,
- zorganizować szkolenia dla nauczycieli w zakresie rozpoznawania substancji narkotycznych i psychoaktywnych,
- zorganizować warsztaty dla Rodziców i uczniów poświęcone tematyce zaproponowanej w ankiecie skierowanej zarówno do Rodziców, jak i uczniów.